Der er lejrskole på alle klassetrin hvert år på KLS.
Formålet er først og fremmest at “være sammen” i længere tid. Når vi også er aktive sammen, flyttes/udvides børnenes grænser, og der udvikles sociale og personlige kompetencer. Børnene lærer at klare hjemve, selv at holde rede på sine ting og meget mere. Lejrskoler har stor betydning for klassens/afdelingens sociale liv, og i øvrigt en del af de 200 årlige skoledage og derfor obligatorisk.
På lejrskoler skabes der minder om fællesskab – minder, der varer hele livet.
Det er primært klassens lærere, der deltager som voksne på turen. Mobiltelefoner må ikke medbringes på vores lejrskoler. Undtaget herfra er 9. klasses studietur og lejrskoler, hvor særlige transportsituationer fordrer det. I sidstnævnte tilfælde samles telefonerne altid ind efter ankomst.
Skolen yder tilskud til de årlige lejrskoler. Tilskuddet går til dækning af udgifter til ophold og transport. Som forælder skal man selv dække udgifter til kost. Derudover vil der være en forældrebetaling til dækning af rejseudgifter i forbindelse med skilejrskolen i 7. / 8. klasse og studieturen i 9. klasse. Hertil kommer lommepenge. (Se Takstkatalog for forældrebetaling)
Hvor og hvornår?
INDSKOLINGEN
- 1. & 2. klasse er på lejrtur med 2 overnatninger.
- Børnehaveklassen har en øve overnatning.
- Børnehaveklassen er på lejrtur med 2 overnatninger.
MELLEMAFDELINGEN
- 3. & 4. klasse er på fælles cykellejr-skole på Stevns/i Danmark.
- 5. & 6. klasse er på fælles cykellejr-skole på Bornholm/i Danmark.
OVERBYGNINGEN
- Hele Overbygningen er på Introtur på Stevns med 2 overnatninger.
- 7. & 8. klasse er hvert 2. år på fælles skilejrskole og hvert 2. år på lejrskole med egen klasse.
- 9.klasse er på 5-6 dages afslutnings- og kulturrejse.
Hvis det bliver svært!
For nogle børn er det en overvindelse at skulle være væk hjemmefra, men på KLS tror vi på, at der på den anden side af savnet bor en styrke i overvindelsen. Det er vigtigt at anerkende et barns utryghed ved at skulle afsted, dermed kan barnet føle sig forstået og taget alvorligt. Det giver tryghed at føle sig forstået og vide, at følelsen ikke er forkert.
Man kan hjælpe sit barn med at overvinde utrygheden ved at bakke op og tale optimistisk om lejrskolen. Børn spejler deres forældres følelser, så det er vigtigt ikke at lade dem mærke ens eventuelle egen bekymring. Man kan i stedet lade sit barn vide, at de voksne hjemme også skal noget spændende og godt, mens børnene er væk.
Når et barn oplever at have klaret at være afsted, og at det er okay at have følt sig svag, så vokser barnets selvværd og selvtillid. Barnet oplever, at det kan rumme og klare meget. At sende sit barn afsted, selvom det er svært, er at vise det tillid og dermed at sætte det fri.